Transformacja cyfrowa – kiedy i dlaczego Twoja firma będzie potrzebować cyfrowej rewolucji?

Adam
Adam
CEO & Co-founder

Transformacja cyfrowa staje się kluczowym elementem współczesnego biznesu. Powoli przestaje być trendem, a zaczyna być koniecznością. Dlaczego tak się dzieje? Okazuje się, że zmiany w postaci digitalizacji czasochłonnych procesów przynoszą firmom szereg korzyści, a tym samym pozwalają wyprzedzić konkurencję i oszczędzić koszty.

Chcesz poznać znaczenie transformacji cyfrowej od podszewki? W tym artykule dowiesz się, co faktycznie kryje się za tym pojęciem i jakie korzyści przynosi w biznesie. Dowiesz się, dlaczego takie działania powinny znaleźć się wysoko na Twojej liście celów na najbliższe miesiące.

Transformacja cyfrowa – czym jest i dlaczego podbija biznesową rzeczywistość?

Trend ten cały czas nabiera tempa, a jego popularne definicje zgrabnie ujmują najważniejsze funkcje takiego procesu – chodzi o wdrażanie efektywnych rozwiązań, które oparte są na technologiach cyfrowych i docelowo mają ułatwiać pracę pod każdym względem, a dokładniej:

  • upraszczać czasochłonne procesy,
  • zmieniać określone modele biznesowe,
  • poprawiać jakość obsługi klienta,
  • ulepszać sposoby funkcjonowania organizacji.

Chodzi oczywiście o różnorodne typy takich działań, bo ulepszać można tak naprawdę wszystko – od kreowania cyfrowego środowiska pracy, po nowe, szybsze procesy usprawniające kontakt z klientem, czy zdecydowanie bardziej sprawny, zdigitalizowany system gromadzenia i analizowania danych.

Wdrażanie tego typu rozwiązań przynosi firmom wiele korzyści i odcina od wcześniejszych metod, które hamowały rozwój organizacji. Oczywiście w zależności od danego biznesu, strategia transformacji cyfrowej będzie inna – niektóre firmy już od dłuższego czasu unowocześniają swój system funkcjonowania, przykładowo przenosząc się do chmury w celu obniżenia kosztów, a dla innych cyfrowa rzeczywistość to zupełna nowość. W takim przypadku należy wybrać odmienną strategię i krok po kroku zaimplementować odpowiednie zmiany. Nie trzeba też od razu decydować się na kompleksową transformację cyfrową – można działać powoli i wybierać indywidualnie odpowiednie taktyki i metody.

Co więcej, strategia transformacji cyfrowej nie jest skierowana wyłącznie do większych firm, tak naprawdę zyskać mogą wszyscy, również mniejsze biznesy. Wszystko zależy od specyfiki danej branży i potrzeb, które wynikają z jej codziennego funkcjonowania. Wiele znanych firm przeszło już na stronę digitalizacji.

Transformacja cyfrowa w liczbach

Co o transformacji cyfrowej mówią badania? Okazuje się, że całkiem sporo. Ten temat już od dłuższego czasu jest przedmiotem różnorodnych badań, z których płyną dość jednoznaczne wnioski – wiele z nich widzi przyszłość w automatyzacji procesów.

  • W badaniu CIO 2020, aż 69% respondentów wskazało, że jednym z kluczowych czynników, które popychają organizacje w celu implementacji transformacji cyfrowej jest chęć polepszenia jakości obsługi klienta. Drugim, równie istotnym powodem unowocześniania organizacji jest chęć poprawy istniejących produktów i usług (57%).

Według badań udostępnionych przez BDO, 71% firm, które wdrożyły transformację cyfrową, zauważyły wzrost przychodu dzięki takim działaniom, a 74% odnotowały wzrost rentowności.

digital transformation survey

  • Według badań dostępnych na Statista, wydatki na technologie i usługi związane z transformacją cyfrową osiągną do końca 2023 roku wartość ponad 2,3 biliona dolarów.

Kiedy transformacja cyfrowa staje się koniecznością?

Zastanawiasz się, czy transformacja cyfrowa może faktycznie pomóc w Twojej firmie? W obecnych czasach praktycznie w każdym biznesie jest miejsce na digitalizację. Głównie jednak firmy decydują się przejść transformację cyfrową z poniższych powodów:

  • Przestarzałe systemy. Korzystasz z systemów, które już od dłuższego czasu budzą wątpliwości pod kątem bezpieczeństwa? Przestarzałe oprogramowanie może być źródłem wielu problemów, a także jest bardziej podatne na błędy i awarie. Z kolei nowe technologie mogą pomóc w wielu aspektach, przede wszystkim zwiększając poziom bezpieczeństwa, co obecnie jest na wagę złota.
  • Powtarzalne czynności. Nowe technologie cyfrowe mogą być niezwykle pomocne, jeśli Twoja kultura organizacyjna wymaga poświęcania sporo czasu na czasochłonne, proste procesy, przykładowo wpisywanie danych, czy wypełnianie formularzy. Uproszczenie i optymalizacja takich procesów sprawi, że będą oni mogli poświęcić więcej czasu ważniejszym zadaniom i wesprzeć odpowiednio rozwój firmy. Pracownicy na pewno Ci podziękują i docenią automatyzację pewnych zadań, jak chociażby wykorzystanie chatbota do komunikacji z klientem jako sztucznej inteligencji, czy też integrację technologii cyfrowej z Twoimi wewnętrznymi systemami.
  • Potrzeba poprawy doświadczenia klienta. To jeden z najczęstszych powodów popychających firmę w kierunku transformacji cyfrowej. Jeśli Twoja firma zajmuje się obsługą wymagań klientów, na pewno masz na co dzień do czynienia z wieloma procesami, które wymagają poprawy. Odpowiednie sprawdzanie stanów magazynowych, kwestie wysyłkowe i komunikacyjne spędzają czasem sen z powiek. Digitalizacja procesów może opierać się przykładowo na personalizacji obsługi klienta, dzięki wykorzystaniu danych o geolokalizacji, usługi cyfrowe mogą także pomóc w niezbędnych czynnościach, takich jak chociażby gromadzenie danych.

Popularne technologie w transformacji cyfrowej

Poniżej omówimy najpopularniejsze technologie stosowane w 2022 roku w kontekście cyfrowej transformacji.

Przetwarzanie w chmurze

W momencie gdy firma się skaluje bardzo częstym rozwiązaniem jest skorzystanie z usług chmurowych np. Amazon Web Services (AWS). Umożliwia przede wszystkim dostarczanie na żądanie usług obliczeniowych. Zamiast inwestować we własną infrastrukurę obliczeniową która jest kosztowna pod kątem budowy i wsparcia, organizacje często decydują się na wynajem dostępu na żądanie różnych usług takich jak np. aplikacje lub pamięć masowa od dostawcy.

Oprócz łatwiejszego skalowania organizacji przetwarzanie w chmurze wpływa na bardziej zrównoważony rozwój organizacji. Jest to możliwe, ponieważ scentralizowana infrastruktura IT na zewnętrznych serwerach pozwala na stosowanie wydajniejszych systemów i technologii chłodzenia oraz oszczędza energię elektryczną.

IoT, czyli Internet Rzeczy

Według analiz statystycznych Gartner przewiduje się, że w 2022 roku przedsiębiorstwa, a szczególnie sektor motoryzacyjny zarejestrują ponad 5,8 miliardów urządzeń IoT. Dlaczego jest to tak popularna technologia cyfrowa? Otóż IoT umożliwia połączenie fizycznych urządzeń z Internetem jednocześnie gromadząc niezbędne dane. Połączenie urządzeń wraz z czujnikami sprawia że można udostępniać dane w czasie rzeczywistym bez angażowania potrzebnych do tego ludzi. Jest to sposób na połączenie świata fizycznego z cyfrowym.

Zalety Internet Rzeczy w transformacji cyfrowej:

  • łączy urządzenia i czujniki
  • poprawia automatyzację procesów
  • wpływa na skuteczność i zrównoważony rozwój

Big Data, Sztuczna Inteligencja (AL) i Uczenie Maszynowe (ML)

Big Data czyli możliwość gromadzenia dużych ilości danych cyfrowo pomaga organizacjom wydobyć z nich przydatne informacje, potrzebne do podejmowania decyzji biznesowych i marketingowych. Na przykład umożliwia zbieranie danych o różnych grupach klientów, ich zachowaniu na stronach internetowych i nawykach zakupowych. To z kolei ułatwia firmom wprowadzanie zmian, tak by sprostać potrzebom klientów. Big Data i analityka danych jest niezbędna w procesie przejścia na pełną transformację cyfrową.

W jaki sposób wykorzystać zebrane dane?

Tutaj z pomocą przychodzi uczenie maszynowe. Kluczowe znaczenie ma duża ilość danych. Im więcej informacji otrzyma system, tym skuteczniejsze jest ich przetwarzanie oraz późniejsze zastosowanie w celach biznesowych. Jest to bardzo praktyczne rozwiązanie w inteligentnych fabrykach ponieważ poprawia skuteczność produkcji automatyzując produkcję i ułatwiając zarządzanie procesami.

Wirtualna i Rozszerzona Rzeczywistość (VR/AR)

Rozszerzona rzeczywistość to technologia transformacji umożliwiająca odbiór nowej wersji rzeczywistego świata fizycznego wykorzystując elementy cyfrowe, dźwięki lub inne bodźce sensoryczne za pomocą technologii. Głównym celem VR i AR jest uzyskanie inteligentnych danych, które można wdrożyć w aplikacjach mobilnych.

Wprowadzając te technologie do swojego biznesu marki mogą się wyróżniać i łączyć z klientami w ekscytujący sposób, skupiając się na doświadczeniu klienta. Taki sposób przekazu, tak zwany marketing empiryczny ułatwia firmom budowanie silnych relacji z klientami. Ma moc sprawiania, że ​​klienci fizycznie łączą się z firmami, maksymalizując zaangażowanie marki i wywołując reakcję emocjonalną. Potrafi symulować np obecność produktu w fizycznym środowisku, na przykład możesz pokazać jak wyglądałyby określone meble w twoim mieszkaniu. Głównym celem jest uzyskanie inteligentnego wglądu w rzeczywistość przed podjęciem decyzji co do zakupu.

Transformacja cyfrowa 2022

Robotyka i automatyzacja procesów przemysłowych

Automatyzacja procesów jest niezbędna w dobie przemysłu 4.0. Narzędzia takie jak RPA (Robotic Process Automation) wspomaga konfigurację oprogramowania lub robotów. Dzięki temu można zautomatyzować przetwarzanie transakcji, manipulację danymi, komunikację z innymi systemami cyfrowymi. Oprócz automatyzacji procesów biznesowych RPA redukuje koszt obsługi, zmniejsza prawdopodobieństwo popełnienia błędu, może wpłynąć na współpracę w ramach innych zaawansowanych technologii takich jak rozpoznawanie głosowe, czy wykorzystanie sztucznej inteligencji.

Łańcuch bloków

Łańcuch bloków jest rozproszoną bazą danych współużytkowanych przez węzły sieci komputerowej. Jakie ma zastosowanie w transformacji cyfrowej? Otóż jest to technologia odgrywającą rolę w systemie kryptowalut, gwarantując bezpieczeństwo zapisów danych i budując zaufanie bez udziału strony trzeciej.

Co jeszcze daje technologia łańcucha bloków w cyfrowej transformacji biznesu?

  • redukcję kosztów transakcyjnych
  • bezpieczne, dokładne oraz transparentne dane
  • integralność danych wszystkich uczestników

Przykład udanej transformacji cyfrowej

Wykorzystanie nowych technologii i digitalizacja przedsiębiorstw przyniesie korzyści praktycznie każdej branży. Obecnie wiele firm może pochwalić się pozytywnymi efektami takich wdrożeń – success stories dostępne są na wyciągnięcie ręki. W naszej pracy bardzo często wdrażamy projekty transformacji cyfrowej i pomagamy naszym klientom rozwijać firmy unowocześniając sposób ich pracy. Czas przedstawić konkretny przykład naszych działań, który dobrze zilustruje taki proces.

Hevea to nasz klient zajmujący się produkcją wysokiej jakości materacy dla dzieci. Rozwija się na szeroką skalę, oferując swoim klientom najlepsze produkty, których jakość potwierdzona jest odpowiednimi certyfikatami. Wraz ze wzrostem popularności, na ich drodze pojawiły się nowe wyzwania. Okazuje się, że dotychczasowa forma pracy nie przynosiła oczekiwanych efektów i potrzebna była jak najszybsza automatyzacja procesów biznesowych w celu lepszego zarządzania zamówieniami oraz stanami magazynowymi. Wcześniej firma głównie korzystała z arkuszy kalkulacyjnych, gdzie pracownicy zapisywali aktualne zamówienia. Zdarzało się, że nie było to wystarczające i opóźniało realizację niektórych zamówień.

hevea case
Desktopowa wersja aplikacji stworzonej dla Hevei

Desktopowa wersja aplikacji stworzonej dla Hevei jako projekt w zakresie transformacji cyfrowej.Bardzo szybko przeszliśmy do działania i stworzyliśmy funkcjonalną aplikację webową, pozwalającą na bieżąco sprawdzać stany magazynowe oraz zarządzać całym procesem wysyłki. Dzięki temu można łatwo sprawdzić, na kiedy ma być przygotowane konkretne zamówienie i jakie materiały są potrzebne do jego realizacji. Przenieśliśmy firmę do chmury, dbając o każdy etap takiej drogi i zapewniając sukcesywną migrację. To jeden z wielu przykładów pokazujących, jak przy użyciu odpowiednich metod można zintegrować wszystkie procesy w jednym narzędziu i zwiększyć satysfakcję klientów.

Zobacz nasze case study, aby dowiedzieć się więcej.

TOP 3 korzyści, jakie może przynieść transformacja cyfrowa

Odpowiednio zaimplementowane technologie wpływają na wzrost biznesowy firm w cyfrowym świecie. Poniżej wymienimy kilka kluczowych korzyści, które przyniesie inwestycja w transformację cyfrową.

1. Redukcja kosztów i zwrot inwestycji

Jedną z oczywistych korzyści transformacji cyfrowej jest zmniejszenie kosztów generowanych przez firmę. Świetnie obrazuje to jedno z badań przeprowadzonych przez the Hackett Group, które wskazuje, że przy digitalizacji procesów biznesowych, firmy mogą zaoszczędzić ponad 45% kosztów. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy chcą utrzymać wysoką jakość pracy, a jednocześnie zrezygnować z długotrwałych i czasochłonnych procesów. Transformacja cyfrowa może obejmować automatyzację zbierania danych, czy poprawę procesów sprzedaży i kontaktu z klientami.

Kluczową rolę odgrywa też oszczędność czasu, wpływając na późniejsze zyski finansowe. Co istotne – transformacja cyfrowa musi być odpowiednio wdrożona i przygotowana przez specjalistów, gdyż tylko wtedy ma szansę przynieść maksymalne korzyści.

2. Znaczne uproszczenie skomplikowanych procesów

Korzyścią skorzystania z innowacyjnych usług cyfrowych będzie uproszczenie procesów dzięki zastosowaniu na przykład uczenia maszynowego, czy sztucznej inteligencji.

Automatyzacja to świetny sposób na oszczędność pracy zespołu, którego członkowie nie będą musieli powtarzać czasochłonnych czynności. Chodzi o wykorzystanie oprogramowania, które może zautomatyzować zadania w stylu wpisywania danych do arkusza, wysyłania e-maili, czy procesów związane z administracją. Oczywiście to tylko wybrany krok do pełnej transformacji cyfrowej, ale na tyle ważny, że coraz więcej firm właśnie tak zaczyna swoją przygodę z tym zagadnieniem.

3. Zwiększenie bezpieczeństwa

Nowoczesne systemy charakteryzują się zdecydowanie lepszymi zabezpieczeniami i zapewniają bezpieczeństwo. Sęk tkwi w tym, że przestarzałe oprogramowanie często nie jest już wspierane, czy aktualizowane . Takie technologie dużo łatwiej złamać, ponieważ zawierają publiczną listę wad bezpieczeństwa.

Podsumowanie – strategia transformacji cyfrowej

Jak widzisz, transformacja cyfrowa jest już codziennością i podążanie za tym trendem może okazać się bardzo korzystne. Oszczędność, automatyzacja i bezpieczeństwo to tylko niektóre zalety postawienia na nowoczesne rozwiązania. Możesz zacząć od zaraz – nie ma konieczności wdrażania transformacji cyfrowej we wszystkich procesach, gdyż można to robić krok po kroku i zacząć od prostych zmian. Kluczowy jest dobór odpowiedniego partnera technologicznego, który będzie otwarty na Twoje potrzeby i dopasuje strategię działania do Twoich celów.

Mamy doświadczenie w przeprowadzaniu digitalizacji firmy i świadczymy usługi transformacji cyfrowej – skontaktuj się z nami i sprawdź, co możemy Ci zaoferować!

Related Posts
11 maja 2021
Automatyzacja procesów biznesowych i digitalizacja firmy — główne korzyści
Odpowiednio prowadzona automatyzacja procesów biznesowych i digitalizacja firmy pozwalają na szybkie zdobycie przewagi konkurencyjnej. Ważne…
Czytaj więcej
20 grudnia 2023
Low Code/No Code w automatyzacji procesów przemysłowych: możliwości i ograniczenia
Czy wiesz, że możesz tworzyć aplikacje i strony internetowe bez napisania ani jednej linijki kodu?…
Czytaj więcej
19 września 2022
Value Proposition Canvas — czym jest unikalna propozycji wartości?
Podstawowym celem stworzenia nowego produktu jest zrozumienie potrzeb klienta i znalezienie sposobów na ich zaspokojenie.…
Czytaj więcej